neděle 27. července 2014

Visual Merchandising



Krásný den,
Dnes bych vám ráda napsala něco o práci kterou dělám. Za 3 roky co tento blog píšu jsem vám o ní vlastně nikdy nic moc nenapsala, i když se odehrává v módním průmyslu, čímž s blogem úzce souvisí. Už víte že pracuji jako Visual Mechandiser. Nebudu tu psát o konkrétní firmě ve které pracuji, dodržuji etický kodex, proto budu psát o tomto oboru z mého pohledu a o tom co vím o zásadách v jíných firmách.


Pokud vůbec nevíte, co je Visual Merchandising , vězte, že je ve všech obchodních centrech které navštěvujete a už jste mu dost možná mnohokrát podlehli aniž by jste chtěli a věděli o tom.




Jako samotné odvětví v sobě zahrnuje spoustu činností ale v kostce a velmi zjednodušeně, je to podpora prodeje pomocí (nejen) vizuálních aktivit. 

Ještě než vejdete do obchodu, útočí na vás dovednosti vizuála. Respektive by měly, a vy by jste díky nim měly vstoupit a nakoupit:)
Výloha je totiž to první co z obchodu vidíte a ta by vás měla nalákat dovnitř. Bavme se dnes tedy o výlohách. 
Vzhledem k mé práci, je můj malý koníček, fotit si cizí výlohy a hodnotit která je dobrá a kterou bych udělala jinak popř. si představuju ty hodiny a hodiny práce které tam musel daný vizuál firmy zanechat aby např. od stropu zavěsil těžké kovové dekorace.

H&M Výloha

Vizuál tedy musí být schopný sestrojit jakýkoliv ikea nábytek aby dal dohromady dekorace do výlohy.
Velké nadnárodní  řetězce jako např. Zara pracují s interním materiálem podle kterého jsou všechny výlohy a interiéry obchodů na světě stejné. Ať už jste v Zaře v Barceloně nebo v Praze na Příkopech, ve výkladu budou stejné kousky, nebo alespoň ve stejném trendu.

Zara - výloha jako letištní hala

I když si teď budete myslet, že práce to není nijak náročná, když máte stejně všechny informace dané. Opak je pravdou. Vizuál musí být člověk kreativní se smyslem pro barvy a trendy, aby dokázal nahrazovat zboží které mu nedorazilo.  S obrovským citem pro styling, který musí být na figuríně dotažen do každého detailu.



A jaké výlohy se mě osobně líbí? Oceňuji náročné skládané dekoraci, u nichž si dovedu živě představit to martyrium než je člověk dostane na místo určení:) taky samozřejmě hledím na styling a kombinaci jednotlivých kousků. Mám ráda výlohy Zary pro jejich čistý minimalismus, líbí se mi jejich vysoké a štíhlé figuríny. V zahraničí mě zase bavili extrémně náročné výlohy Benettonu s vycpanými soby a saněmi.





Nejvíc jsou výlohy zajimavé v období Vánoc, kdy si s nimi návrháři opravdu vyhrají.

 Své vizuály samozřejmě nemají jen obchody s oblečením, ale i s kabelkami nebo šperky. I obchody Louis Vuitton má svého VM. Ten většinou dělá více obchodů z dané skupiny značky, jelikož u high fashion butiků se nemění výloha tak často jako u řetězců.
I u butiků z Pařížské podléhá vzhled interním předlohám. Značka si musí držet svoji tvář a promlouvat k zákazníkům zcela jasně.
Já se občas pobavím sama nad sebou
Do výlohy( pokud to jde) se podle trendu snažím dát trochu svého stylu. Párkrát se mi stalo, že jsem prostě koupila celý outfit z figuríny s doplňky a s botkami, tak jak jsem ji nastylovala. To si pak říkám, že jsem oběť vlastní reklamy:)

Jaké výlohy se líbí vám? Zaujalo vás někdy něco tak že jste si to podle výlohy koupili?
Pokud vás téma bude zajímat, můžeme si příště dát další článek s podrobnějším popisem tohoto oboru..


A teď se nechte vtáhnout do fascinujícího světa Visual Mechnadisingu
Lanvin



Printemps


LV


Fortnum and Mason

26 komentářů:

  1. Nádherný článek! Rada se příště dozvím víc! :-)

    OdpovědětVymazat
  2. Tvoje práce musí být určitě i tvým velkým koníčkem a vášní :) Mně by zajímalo, jak se člověk může k této práci dostat, jestli je potřeba vzdělání a mít už nějakou praxi nebo stačí jen mít módu jako koníček a umělecký talent. A i když je to fajn článek, tak co jsi psala, to už vlastně vím...mně by spíše zajímalo, jak vypadá tvůj pracovní den - popsat to jak ta práce probíhá v praxi. Pracuješ pouze pro jednu firmu nebo více? Škoda, že nechceš prozdradit, pro jakou firmu děláš, zajímala by mě tvoje tvorba :-) Ale chápu to. Doufám, že ještě nějaký článek na toto téma bude.

    Díky, Lena

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ahoj Leni, já jsem dlouho řešila, jak tento první článek pojmout, a schválně jsem se rozhodla popsat to lidem, kteří třeba ani netuší že taková pozice existuje. Další články budou podrobnější. Ale pro logický vývoj pro mě bylo nutné začít informacemi pro ty, co tuto pozici neznají.:)

      Vymazat
  3. Dost zajímavý článek, určitě bych byla pro aby byl nějaký další protože tohle mě dost zajímá a jeden čas jsem to i chtěla mít jako svojí práci. svými články mi to třeba vše ještě více příblížíš :-)
    www.bokattyna.blogspot.cz

    OdpovědětVymazat
  4. Já tedy letos vystudovala 3 letý obor aranžér, ale je to to stejné co popisuješ, práce je sice náročná a vykazuje nějaké vlastnosti ale výsledek stojí za to a rozhodně mě to baví ;-) jen škoda že jsme nevyužívaly figuríny jelikož jsme se ještě učily postaru zavěšování na silon, to byly i naše praktické zkoušky ;-) ale také obdivuji práci těch skvělých lidí díky kterým tě donutí do obchodu nakupovat a využití netradičních materiálu kdy člověk jenom žasne ;-) ta první výloha je naprosto krásná ♥ mě osobně se líbí výlohy kde je využití těch netradičních materiálů a kdy figuríny jsou v pohybu jakoby žily ve výloze svůj život...vytváří příběh ;-) moc krásný článek

    OdpovědětVymazat
  5. Super práce! Říkala jsem si, co tak kreativní člověk jako ty s permanentně veselou myslí může dělat, a tohle mi k tobě opravdu pasuje!

    OdpovědětVymazat
  6. Určitě další článek napiš. Je to moc zajímavé téma a vyfocené výlohy jsou skvělé. Já sice ještě nikdy nenakoupila celý outfit z figurýny, ale výloha je pro mě buď motivace vstoupit, nebo obchod kompletně překráčet, což se také stává hodně často.

    OdpovědětVymazat
  7. myslim, ze k tebe sa tato profesia naozaj hodi :) Ja som pracovala ako visual merchandiser pre predajne Mango, ale len pomerne kratko - neceleho pol roka. Ked som nastupovala, tesila som sa, ze budem moct uplatnit kreativitu, ale ukazalo sa, ze tieto nadnarodne retazce maju veci v tejto oblasti pomerne presne nalinkovane z centraly - dostavali sme kompletne manualy, ako ma co vyzerat a na vlastne napady bol minimalny priestor.

    OdpovědětVymazat
  8. Skvělý článek, skvělá práce! Už se moc těším na další články. Ráda bych věděla o výloze obchodu, kde prodávají šaty a doplňky v tvém stylu, který se mi moc líbí a obdivuji. Ten tu není...

    PS: Zara v Letňanech má vždy hodně chudou výlohu, tak nevím, nevím, jak je to s tím dodržením pravidel.

    OdpovědětVymazat
  9. Skvely clanek a diky za priblizeni tve profese. Tesim se na dalsi:) L.

    OdpovědětVymazat
  10. Tvuj clanek je jako by mi nékdo ukazal tak a dvirka do pohadkove zahrady.Jsem nadsena že jsem mohla do Toho tajemneho sveta nahlednout.Jana

    OdpovědětVymazat
  11. úžasný článok! Teraz som na strednej ale už sa začínam obzerať po možnostiach, a čo by bolo najlepšie je zostať v móde. A mať prácu ako ty ... takú čo ťa baví a môžeš pri nej rozvíjať kreativitu by bolo ako splnený sen.
    Vlastne rozmýšľam nad študovaním módneho designu v Londýne, no financie nepustia. Ale vďaka za článok, je to pre mňa obrovská inšpirácia

    XOXO
    lookjournals.blogspot.com

    OdpovědětVymazat
  12. Dobrý den,velmi se mi líbí Váš styl,na české poměry jiná:-),nebojíte se,myslím to v dobrém,i když většinu svého času trávím pracovně v Anglii,ráda se vracím domů,co mě bohužel nejvíc na českých obchodech s módou odrazuje je personál,výlohy už mají úrověň srovnatelnou s cizinou bohužel v přístupu k zákazníkům se mají hodně co české slečny a pánové učit.

    OdpovědětVymazat
  13. zajimavy clanek, tesim se na dalsi! :)

    OdpovědětVymazat
  14. Je to úžasné, hrozně se mi líbí Louis Vuitton výloha, taková hodně retro. A moc ráda se dozvím něco dalšího o této kreativní práci.

    OdpovědětVymazat
  15. Vypadá to super určite to je skvelá práca :))

    http://lovelybeautybook.blogspot.sk/

    OdpovědětVymazat
  16. Super clanek! Prace to musi byt opravdu paradni a pro tebe jako stvorena. :) Windows shopping zboznuji a uz se mi parkrat stalo, ze jsem si koupila to, co se mi libilo ve vyloze. Z tvych ukazek se mi nejvice libi H&M a Lanvin. Rada bych nekdy videla tvoji praci. ;)

    OdpovědětVymazat
  17. Príma článek, zrovna jsem dostala nabídku dělat visual merchandisera v obchodě, kde jsem brigádničila jako prodavačka.. Tak rozmýšlím:-)
    Jinak spoustu lidí se ptá, zda k tomu potřebujete vzdělání,..určitě ne, je to okreativitě a schopnosti zorganizovat si činnost, to vás nikdo nenaučí:-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. No a jak se tedy člověk na takovou pozici dostane? Jak přesvědčím někoho z výběrového řízení, že jsem kreativní? Když nemám praxi, někde člověk přece musí začít. Win

      Vymazat
    2. To je těžko říct, jak se k tomu člověk dostane... Já, jak už jsem psala brigádou. Přes rok jsem dělala prodavačku a teď se naskytlo místo, paní šéfová mě doporučila a hurá mám to. Jinak asi doporučím projíždět nabídky právě výše zmíněných řetězců.. když si zadáš visual merchandiser nabídky práce tak určitě na něco narazíš. U nás v Ostravě zrovna hledají veškerý personál do Bershky. Od prodavaček přes vizuálky až po vedoucí prodejny..

      Vymazat
  18. Myslím, že sa na tú prácu veľmi hodíš a si v nej aj úspešná. Pokiaľ viem, VM robila aj Evička Schon v HM-ku v Prahe, dokým si neotvorila vlastný obchod. Nevieš čo je s ňou a kde žije? Škoda, že už nebloguje, bola veľmi kreatívna...

    OdpovědětVymazat
  19. Mně by se líbilo, kdyby jsi nám někdy ukázala své výlohy =))
    Jinak tě obdivuji, práce to musí být jistě náročná =))

    OdpovědětVymazat
  20. Super článek, jedním dechem jsem ho přečetla a budu se těšit na pokračování.

    OdpovědětVymazat
  21. Zajímavé to jistě je, úplně každý by to dělat nemohl, ale.. asi Tě nepřekvapí, že nápis - sleva, akce, výprodej přilákají víc než cokoliv jiného. Holt, to tak je. Neštve Tě to?

    OdpovědětVymazat
  22. V módním průmyslu jsem pracovala pár let. I když jsem byla spíše "ta v kanceláři" (konkrétně jsem zastávala pozici COR v H&M) a práci naší vizuálky jsem vždycky obdivovala, byť mi bylo moc líto, kolik času jí zabere i práce klasického sales advisora, protože jí naše SM nedávala jinou možnost. Když jsem jí viděla na štaflích s vrtačkou, kladívkem a těma megaobrovskýma plakátama.....a milovala jsem její smysl pro detail :-)

    Už delší dobu jsem přesedlala do úplně jiného odvětví....ale práce v módní branži ve mě zanechala moc. Například nesnáším slevy :-D

    OdpovědětVymazat
  23. Alenka v říši divů vede. :-)

    OdpovědětVymazat

Děkuji všem za komentář. Na blogu se zobrazí hned po schválení:)
Komentovat můžete i anonymně, bez google účtu.